الاثنين، 26 يوليو 2010

هل سوف نحاسب يوم القيامه علي ايدلوجياتنا ؟؟؟

انا عمري ما سمعت عن حاجه اسمها ايدلوجيه خالص في حياتي قبل لما ادخل مجال السياسيه ولا قريتها في جرنال ولا سمعتها في اي حتي ولا قريتها في القران وكانت بالنسبه ليا حاجه جديده وكلمه جديده ...

ليبراليه – علمانيه –شيوعيه – قومي – اسلامي ..

طبعا فيه فرق كبير بين كل حاجه والتانيه وبتوصل ان صاحب ايدلوجيه من دول مي بيحب التاني علشان عااكسه تفتكروا كل ده وليه كل الايدلوجيات ده اللي هي من اختراع الانسان اللي هو زي زيك يعني اكيد فيه غلطات عنده لانه انسان يعني عمرنا ما سمعنا عن رسول ليبرالي او عن نبي شيوعي ليه سيبنا القضيه المهمه وبقينا بنفكر اكتر من ايدلوجيتنا ليه سبنا انتمائاتنا الاساسيه وسيبنا دينا مهما كان هو ايه وبنفكر في كل ده علي ما اعقتد ان مفيش حاجه اسمها ايدلوجيه في الانجيل ولا حتي التوراء ولا حتي لقران ...

ليه احنا سبنا دينا وبقينا بنغير علي الايدلوجيه بتعاتنا اكتر مننا بنغير علي دينا من الاهانه ومن اللي بيحصلنا واللي بيحصل لرسولنا الدين اللي هو من عند ربنا جي من فوق بقي هين عندنا اوووووي والايدلوجيه اللي هي من اختراع الانسان بقيت حاجه كبيره اوووي ..

انا مش ضد الايدلوجيات لكن بحمد ربنا اني مش بنتمي لاي ايدلوجيه علشان انا شيفها انها لا تلقي بيا لو بسيت علي الدين وعلي القران بتاعنا فيه كل الايدلوجيات ده بتقوله بس بشكل احسن واوضح وبشكل هيوصلنا للاحنا عاوزينه لكن للاسف احنا بنعد عن ده وبندور علي حاجه تانيه وبندور علي اللي يبعدنا عن الدين ويكون فيه اللي احنا عاوزينه وبمزاجنا ...

راي ان الايدلوجيه ده من اختراع الانسان ومهمتها الاولي هي ابعدنا عن الدين وتفكريبنا في الدنيا واننا نسي حاجه اسمها ربنا وحاجه اسمها دين مهما كان الدين ((اسلام – مسيحيه )) كل ايدلوجيه فيها حاجه عكس الدين او فيها حاجه تبعدنا عن الدين وده اللي انا لحظته في اكتر من ايدلوجيه ان كانت اليبراليه او الشيوعيه او حتي العلمانيه واكيد في حاجات تاني بس انا مش عارفه ...

انا مش ضد الايدلوجيه او بهجمها لكن لازم نهتم بحاجه اسمها دين والدين يتهان من حولينا وربنا الناس بتتكلم عليه وبقي الناس فخوره جدا بالحادها واهنتها لله وبقيت موضه دلوقتي اي حد يشتم ويهين واحنا نمين في العسل مش فاضين علشان الليبرالي قاعد بيظر مع الشيوعي والشيوعي مش عجبه كلام الاسلامي ....

فخور انني ملحد الايدلوجيه ...
فخور اكثر اني مسلم موحد بالله ...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق