السبت، 17 يوليو 2010

هو انا ليه بحب مصر ؟؟


سالت نفسي السؤال ده لقيت جابات كتير اووووي توهت في حاجات كتير معقول السؤال ده صعب ااوي كده مش عارف بظبط لكن لازم القي اجابه مقنعه ولازم انت كمان تلاقي اجابه مقنعه لنفسك مهما كانت هي الاجاه بس لازم تكون مقنع بيها ...
بتحب مصر ليه ؟؟
علشان لقيت نفسك اتولدت فيها ...
علشان هي بلدك ولازم تحبها ..
ولا علشان هي اعظم واحلي بلد في الدنيا ..
بتحبها علشاان نيلها ولا علشان تربها ولا علشان ناسها ولا علشان ايه بظبط ..
بتحبها علي شهدائها ولا علشان شعبها الحنين الطيب ...
بتحبها ليه بظبط ..
اجابات كتير اوووي دماغي تاهت توهت في جمالها وجمال شعبها ونيلها توهت ..
مش واجب عليا اني ابحبها لكن فرض عليا مصر اعظم بلد في الدنيا شعبهاالطيب مصر اللي ربنا عظم ارضها وتربها وشهدائها ورجالها مصر اللي ذكرت في القران مصر اللي مات فيها ملايين الشهداء علي مر التاريخ علشان يحافظوا علي الارض ناس فضتها بدمها علشان يحافظوا عليها يبقي بقي محبهاش ....
مصر محتاج لكل ذره حب جويا محتاجه مني اني اتحرك واثبتلها اني بحبها طول عمرنا عارفيين ان الحب مش مجرد كلمه بنقولها وبس الحب افعال وحاجات كتير .
شوف انت بتحب مصرليه احسبها صح وانت هتقدر تعملها كل حاجه فكر بعقلك وقلبك وبكل حاجه جواك واسال نفسك ..هي البلد محتاجه اني اضحي علشانها ؟؟
انا سالت نفسي وعرفت واخترت اني هضحي بكل حاجه علشانها وعلشان اهلها الطيبين اسال نفسك بسرعه قبل لما تندم انك مش عملت اي حاجه للبلد ده ..
انا بقي عرفت انا بحب مصر ليه ....انت عرفت ؟؟؟

هناك 3 تعليقات:

  1. مصر
    طبعا
    اجمل بلد فى الدنيا
    رغم الا بيحصل فيها بس الشعب المصرى اطيب شعب

    ردحذف
  2. جميلة يا محمد كلمات رائعة وواقعية للاسف
    وفقك الله

    ردحذف
  3. يارب يخليكى لينا يا مصر ويحميكى ويحمى ولادك يارب
    احفظ مصر وهنى ولادها وخلصهم من الظلم والفقر واسعدهم دايما امين يارب العالمين

    ردحذف