الأحد، 26 سبتمبر 2010

متبصليش


قصيده من ابداع الرفيق موتا


متبصليش

من فضلك متبصلييش

انا اصلى دلوقتى محبط

كنت زمان شاب معجب

بكام نظرية على كام فكرة

كان بالنسبالى جيفارااا...نبى

والحرية اله

والثورة لازم لونها أحمر....والنصر يتلاااه

بس زى مانتا شايفنى دلوقتى

دقنى طويلة وشعرى أكرد

كافر ملحد...بالحرية

وشايف قدامى المستقبل اسود

على فكرة...........انا مكنتش كده

كان شعرى ناعم

ولبسى نضيف

ونضارتى الشمس أصلى يا خفيف

وكنت بحلق دقنى من قبل ماتتطلع

وشعرى لمه وعمله رستااااااا

كنت م الاخر شااب جامد

كنت مؤمن وايمانى ثاااابت

كنت حالف لجيب تغيير

كنت واثق فكل شباب الجيل

بس زى ماقولتلك

كفرت

ايوا انااااا كافر...........متشتمش

طب انا ممكن أسألك

ليه انتا مؤمن وانا كافر

وبأيه ايمانك؟ طب ايه اساسه؟

وعندك خطة للتغيير ؟؟؟؟؟ ولا عشوائى!!!!!!ز

متتعصبش عليا كده

تعرف

انا مؤمن بيك اكتر م التغيير

وبحيى النظام وبحيى التدمير

وبحيى اللى زرع الهمجية فينااا

وبحيى الامن اللى مزروع وسطيناااا

عارف لييه؟؟؟؟ علشان فهمنا

عرف ان احنا بتوع كلام

كام هتاف على كام علم

على كام عسكرى امن مركزى

على كام عربية ترحيلات

على كام قلم على وشك

ترجع مناضل

اسمك يعلى فى السوق

ويطلبوك بالاسم فى الوقفات

تهتف تزعق !!!!

ترفعلك كام علم

وتدى كام تصريح فى الجرايد

وتنبسط

ترجع تغنى للبلد((((اه يا ولد

يابن الاااايه بقيت مناضل!!!!بأمارة ايه

القضية هيا هيا

والبلد متغيرتش

لا الحمار بطل ينهق

ولا الكلاب متكلبنتش

متزعلش منى يابن بلدى

ما انا قولتلك

متبصلييش

انا قولتلك بلاش اناااا

يعنى لازم تبص

أوعى تاخد على خاطرك منى

انا بس الحظ مسعدنيش

بكرة الحظ فيوم هيساعدك

بكرة اكيد هيكون تغيير

بكرة الحظ فيوم هيساعدك

بس اوعدننننننى

متنسانيش

ولا تغلطشى نفس الغلطة

وعيش نضالك زى القطة

بسبع ترواح

لافيوم تسيب دقنك

ولا تطول يوم شعرك

وخلىالشال دايما على كتفك

واستعد دايما للتغيير

بس نصيحة

ان شفتنى فى الشارع ماشى

وسايب دقنى

ياريت ياريت

متبصليييش

هناك تعليق واحد:

  1. وفقت ياو طنى البكارة جعلو منك امرائتن داعرة ثرثارة صنعو من جلدك نعال الفاسدين ردمو جيشك بتلال من النياشين اشترو الامن العين اصقطو فيك الكرامة وباعوك لمن كانو فيك ذات يومن عبيد صار يحكم فيك كل قواد لعين وصرنا فيك مهمشين اجاعونا كى يطعمو العبيد اسكنونا العراء كى يبنو مصانع للعبيد احرقونا جوعاو زمائا وبنو علي اشلائنا قصورا للعبيد ونحن من كنا ملوك الارض صرنا اليوم عبيدا للعبيد

    ردحذف