الخميس، 16 ديسمبر 2010

امي الحبيبه اسماء محفوظ (لجزء الثاني)..


ده تاني نوت اكتب عن امي الحبيبه في ناس هتستغرب من اللي انا بعمله ده وفي ناس هتفتكر اني بمجد فيها لكن الموضوع مش كده خالص انا عن نفسي مش عارف ايه السبب وليه انا بكتب لتاني مره عنها وفي مده صغيره كده لكن انا جوايا حاجات كتير اوووي وعاوزه كل الناس تعرفها وعاوز الناس تعرف هي مين امي الحبيبه ...
اسماء محفوظ بنت لكن مش زي البنات العاديه بنت اهملت حياتها الشخصيه وكل حاجه علشان قضيه التغير قضيه خي مؤمنه بيها علشان كده هي نزلت الشارع انزلت عن انها تعيش زي البنات تحب وتتحب وتتجوز تخرج تتفسح ضحت بحاجات كتير اووووي في سيبل انها تحقق هدفها في انها تلاقي البلد ده كويسه ...
امي الحبيبه اسماء انا بحبها جدا ويمكن تكون اكتر انسانه في الدنيا بتحس بيا مش هكدب لو قولت انها بتحس بيا اكتر من اهلي اللي في البيت هي انسانه حنينه وطيبه جدا عاطفيه اوووووووي ويمكن من اكتر عيوبها انها عاطفيه زياده عن اللزم لكن ساعت كتير بتكون ميزه عطفتها اتجاه الامومه كبيره اووووي علشان كده انا بحسد نفسي انها اعتبرتني ابنها اللي مش مخلفاه لكن ابنها اللي بتربي زي ما هي نفسها تربي ولادها عمري ما حسيت انها تكون اي حاجه غير انها امي وبس مش عارف ليه رغم اني كل اللي حواليها كل لما يشوفها بيحبها وعاوز يرتبط بيها لكن شي الهي خلاني عمري ما حسيت باي مشاعر من اتجاهه غير مشاعر امومه وبس ..
لما كنت بكون مخنوق ومضايق واجي اتكلم معاها والقيها بتظبط عليا بحس بدفي وساعده وارتياح نفسي كبير يمكن السبب في كده اني مفتقد فعلا حنان الامومه وحنيه الام مقدرش انكر اني امي الللي ربتني وخلفتني حنينه اووووي بحبها اكتر من نفسي لكن برضو علشان سني الكبير بقي اهتمامها بيا قليل في الوقت اللي انا محتاجها فيها لكن لقيت اسماء محفوظ اللي جواها مشاعر امومه فياضه كلها بقت ليا لوحدي رغم انها بتعتبر كل الشباب الللي في السياسيه اللي سنهم صغير ولادها لكن انا الوحيد والحمدلله اللي بتعتبرني ابنها اللي من لحمها ودمها ..
بجد الحب اللي بيني وبين اسماء محدش يقدر يحس بيه غير الام والابن علشان كده في اشاعات تقول ده سوكا بيحبها وكلام تاني يقول اني بضحك عليها علشان عاوز فلوس منها اه انا بحبها جدا جدا واكتر من نفسي علشان هي امي وربنا وصي بالام وكمان انا و محتاج منها فلوس هي مش بتتاخر عليا وهي كمان لو محتاجه عمري ما اتاخرت عليها خالص اللي انا بقيت لاحظته ان كل اللي بيقول كده بيكون غيران مننا ووغيران مني ومن علاقتي بيها .
انا عاوز اقول للناس ده حاجه مهمه جدا ربنا اكبر من كل حاجه وربنا هو اللي خلق جوانا المشاعر ده هي محتاجه تكون ام ولقيت ابنها اللي بدور عليه بتربي زي ما هي عاوزه وانا محتاج لحنان الام وحضن الام الحنين ولقيته فيها ...
انسانه عندها 26 سنه وعندها الحنان والحب ده يبقي ده ربنا ميزها بالحاجات ده انسانه طيبه وحنينه لا يختلف عليها اتنين حتي اعدائها واللي مش بيحبها كرههم ليها علشان نجاحها في شغلها وفي العمل السياسي ...
اسماء ليها مواقف كتير اوووي معايا انا قولت حاجات كتير منها ولو فضلت اتكلم علي مواقفها اللي معايا محتاج 100 نوت علشان اعرف الناس جزء صغير من اللي بتعمله معايا ..
افتكر مواقفها معايا لما اتحبست ال 5 مرات ..
اول مره كان في 6 ابريل طبعا او حد كلمته اول لما خرجت كان هي حسيت بفرحتها اوووي لما سمعت صوتي وكمان لما قبلتها بعدها بكام يوم راح جابتلي شيكولاته ولقيتني خاسس قاعدت تدلعني ولا اكني ابنها اللي عنده سنه مش عنده 22 سنه ...
تاني مره كان في رمضان لما اتقبض عليا صحيت من النوم علي تليفون من خطيبها لقيته بيقولي الحق امك بتصوت من الصبح من ساعت لما عرفت انك اتحبست راحت مكلماني وكانت مخضوضه اووووي وحسيت كده في صوتها وقاعد تتكلم معايا وطمنتها بس فعلا حسيت بانها امي وخايفه عليا اوووي ..
تالت مره يوم 10/10 ولما اتحبست اتصلت بيها واول لما قولتلها انا في عربيه الترحيلات صوت في التليفون واتخضت واول مره القيها كده ولقيتها قلقانه اوي وقالتلي متقلقش هتخرج وكل الناس هتخرج وخالي بالك من نفسك وطبعا اللي عملته مع خطبها علشان تروح النقابه علشان الوقفه اللي بطالب بخروجنا
رابع مره يوم مظاهره العمال وعرفت اني اتمسكت بس كنت خرجت علي طول لقيتاه بتتصل بيا تقولي هو انت اتمسكت قولتلها اه قالتلي حرام عليك انا هموت بسببك كل يومين كده تتمسك حرام عليك امك وخالي بالك من نفسك بقي علشان خاطري طبعا ده غير اللي كانت بتعمله علي الفيس ...
اخر مره ده بقي كانت اجمد حاجه لانها جاتلي القسم لما اتمسكت وكانت مصممه انها تخش وتقولهم ابني محبوس ولازم اخش اطمن عليه الناس كلها مستغربه ازاي انا ابنها وبالطول ده كله وهي لسه صغيره ودخلت وقفت جنبي وفضلت ماسكه ايدي وبتقولي اطمن يا حبيب ماما انا معاك والقسم كله بيتفرج عليها وانا بقولها متقلقيش عليا يا امي والظباط بيتفرجوا علينا واحنا بترحل علي النيابه بتقولي للظابط خلي بالك من انبي ده حبيبي ومليش غيره الظابط بصلي وبص عليها ومردش وسكت قولتله ايون امي راح سكت ...
مواقف كتير بيني وبينها حاجات كويسه وحاجات وحشه بس الحمد لله عمر ما عدي اكتر من 24 ساعه واحنا زعلنين بس كان بيعدي وقت كتير اوووي من غير ما نكلم بعض ولا نسال علي بعد بس ده كان لظروف خارجه عن اردتنا بس عمرها ما هتتكرر تاني....
عمري ما هنسي انها كانت بتتخانق مع خطيبها علشان وعلشان تكلمني وتشوفني وكان ابن الكلب بيحرمني من ياني اكلمها واشوفها وكانت من اسباب انها تسيب خطيبها انه كان عاوز يحرمني منها ...
امي الحبيبه لقد اعطني الله نعمه كبيره وهي انتي يا امي سوف احتفظ بيكي داخل قلبي وعيناي سوف احفظ عليكي واصونك لان الله عز وجل وصي الانسان علي امه ...
ساقبل قدميك لان الجنه تحت اقدام الامهات ..
سكون بجوارك حتي لو كلفني الامر حياتي كلها فحياتي كلها فضي لحظه سعاده واحده ..
ابتسامتك تنير لي حياتي كلها ..
عمري ما هقدر ازعلك لان الله قال (( ولا تقل لهم اف ولا تنهرهما وكل لهما قول كريما ))
بجد ربنا يخليكي ليا وبشكر ربنا علي وجودك جنبي ووجودك معايا وعاوزك تسمحيني علي اي حاجه ويكون قلبك راضي عني علشان ربنا يرضي عني لان رضي الام من رضا الرب ...

هناك 13 تعليقًا:

  1. انا كنت بشوف اسماء من بعيد على النت مكنتش اعرف انه فيها كل الحنية دى وغريبة حكاية الام دى والفرق اربع سنين والرسول اتجوز واحدة اكبر منه بكتير بس فى الدنيا دى بقت كل حاجة متوقعة ربنا يديم سعادتكم

    ردحذف
  2. امك مين والناس نايمين ماتفوق يابني من الهبل دا ربنا يشفيك

    ردحذف
  3. أسماء محفوظ شرموطة أنت عايز أمك تكون شرموطة وأنت تبقى أيه تيس

    ردحذف
  4. يارب تدوم المحبة ما بينكم وفعلا انا كنت بحترمها لانها عملت الى رجالة كتيييير معملتوووش

    ردحذف
  5. كلامك يا سوكا عنها والله العظيم انا كنت شايفه فيها يمكن انا معرفهاش من قريب زيكو بس انا وانا فعلا انا شايف ده فيها قوى والشخص الحيوان اللى عمل يشتم فيها ده بنى ادم جاهل وعنده ونقص
    تحية وتقدير منى لاجدع بنى ادمه شفتها فى حياتى
    كريم الزيادى

    ردحذف
  6. مش هقدر اقول غير ربنا يهديك ويهديها من التخلف اللى انتو فيه انت 2 سنه وهى 26 وانت ابنها وهى امك يا حلاوه انت اهبل ياض وبتستعبطنا ولا ايه والمفروض اننا نصدق بقى الفيلم الحمضان دا ونقعد نعيط بقى الناس اللى بترد عليك ومتاثره اوى دا ناس متخلفه مش فهما اى حاجه فى اى حاجه بتحب تتفرج على افلام عربى كتير ربنا يخدكو وتريحونا وتريح البلد من بلاويكو جتكو القرف مليتو البلد

    ردحذف
  7. طبعا أكيد بتنيكها يا خول وعاوز تبوس رجليها بس

    ردحذف
  8. السلام عليكم اللي شتمها وقال عليها كده حتي لو هي كده حرام يقال ده وثانيا واحده بتقول عاوزه التغيير لينا كلنا علشان نعيش كويس مش ليها لوحدها

    ردحذف
  9. امك ؟؟؟ ياخى كس امك انت خول و هيا شرموطة و خطيبها معرص

    ردحذف
  10. على فكرة يا جماعة هو بيتكلم صح ده نوع من الشزوز الجنسى ( الحرف بايظ )

    الى هو تقبيل الاقدام بقا ربنا وصاك بامك يا اخى ........

    ردحذف
  11. ل التعليقات دى بنسبة 90%شتايم ع البنت الغلبانة يا استاذ سوكة انت كسبت ايه لما هى اتهزقت وجبتلها المشاكل مع خطيبها هى مش امك ممكن تعتبرك زى اخوها الصغير ما علينا لو كنت بتحبها حقيقى كنت تخاف عليها اوى مش تتسبب لها فى كل الشتايم دى وخطبها دا مش اتخطبت ليه علشان بتحبه ازاى تكون سبب انك تفرق بنهم عيزاك تفوق وتفهم انها بتعطف عليك وانت لازم تفوق لنفسك وتعرف انها قريب اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىهتبعد عنك لانك بتضر سمعتها واكيد اهلها غضبانين عنها وانت كدا بتضر بسمعتها وشغلها انصحك خاف على كرامتك وانت ابعد عنها قبل ما تحس منها انها بقيت تكرهك لانك بتضرها ولو هى بتحب خطيبها بجد اوى صدقنى هتندم بسرعة وهترجعلو وعلى فكرة لو هى شافت التعليق دا اقولها يا اسماء انا عندى 24 سنة واسمى موحة خطيبك عندو حق وهو خايف عليكى وعلى سمعتك لانك هتكونى مراتو واى راجل فى مكانو هيعمل كدا وهو مش مستبد ولا سى السيد ولا حاجة هو خايف عليكى ولا غيران منك ولا حاجة والدليل انو مش عايز حد ىيتكلم عنك وحش انا بنت زيك وحسيت انك على سجيتك وسمحتك ومقبلتش اخد عن ك فكرة وحشة ولازم عقلك يكون اكبر من كدا علشان الناس تصدقك انا كنت هنتخبك بس انتى انسحبتى انشاء الله انتخبك المرة الجاية بس على شرط حياتك ظبطيها علشان بصراحة لو فضلت كدا مش هنتخبك

    ردحذف
  12. انتو مجرمين و مش مقدرين قيمة النعمه اسماء محفوظ دي زعلتكو لأنها لما ظهرت خلت الرجالة كلهم يعرفو حقيقة نفسهم يا جبناء

    عموما تنبح الكلاب والقافلة تسير حتي صلاح الدين الأيوبي كانو بيشتموه لما كان بيحارب العرب عشان يوحدهم كان كل بلد عربي يدخله كا ن الحاكم اللي فيه يخلي الشعب كله يشتم و يغلط فيه لغاية البلد ما تتحرر منه

    مش عارف اقلكم ايه اكيد انتو عرفتو انتو مين دلواتي انا هفتح صفحة على الفيسبوك لتكريم اسماء محفوظ و مش هدخل فيها الا المحترمين سلام

    ردحذف
  13. لو اسماء تبقى امك يبقى كسمك يابن الخول عمل تتمحك فيها يا علق عشان تنيكها يابن الخول روح شفلك كلبة تنيكك عالصبح انا معرفش شخصية اسماء اية بس من محن كسمك ده خلتني قولت عليها شرموطة زي مك

    ردحذف